Aangeboden door
Rob Nieuwveld en René van de Kamp
Stichting Sonrisa Rijnmond
We bieden u deze verhalen aan in de tijd dat we geen Goud voor Oud kunnen doen. Het biedt gelegenheid om het in gezelschap te bespreken of om uw eigen herinneringen op te halen mischien uit een andere omgeving door wat u ziet en leest. We hopen dat het u iets brengt.
Deze keer gaan we naar het verleden van het Noordereiland in Rotterdam.
U ziet een kaart uit 1884 van het eiland en een gele lijn, dat is de Prins Hendrikkade.
Deze kade is vernoemd naar Prins Hendrik Willem Frederik, 1820-1879, zoon van Koning Willem II en Koningin Anna Paulowna, en broer van Koning Willem III, bijgenaamd de Zeevaarder.
Hier een foto van Rotterdam in 1914. Het Noordereiland ligt iets boven het midden. U herkent ongetwijfeld wel iets wat bij u hoort op deze kaart. Het kan herinneringen aan mensen of een bepaalde tijd terugbrengen. Laat het toe en geniet van de denkbeeldige film van gedachten.
De Nieuwe Maas golft als via een dans door de stad ook al ziet u dat het zuiden op dat moment nog nauwelijks ontwikkeld is.
Ter vergelijking met de vorige foto een kaart van de huidige situatie in 2021. Laat uw ogen gaan over de kaart en zie bijvoorbeeld linksonder het Park bij de Euromast, of rechtsboven de Maasboulevard.
Het Noordereiland heeft bijna de vorm van een schip.
Als u het Noordereiland kent weet u dat het uitblinkt in die statige gebouwen. Hier een foto uit 1883 van het toenmalige kantoor op de Prins Hendrikkade van de Nederlandsch Amerikaanse Stoomvaart Maatschappij.
Deze maatschappij komt voort uit een in 1971 opgerichte rederij Platé Reuling & Co. Die rederij begin in 1872 te varen met twee schepen, het s.s. (stoom schip) Rotterdam en het s.s. Maas. De naam werd veranderd in het makkelijker uit te spreken Holland Amerika Lijn. Dat was voor de Engelstalige passagiers – ook toen al – eenvoudiger.
Dit was ook het kantoor van de Amerikaanse ambassade.
Aan de Prins Hendrikkade was tussen 1890 en 1910 gevestigde de Niederländische Dampfschiff-Rhederei. Vrij vertaald de Nederlandse Stoomschip Maatschappij, het lag allemaal dicht bij elkaar.
Dagelijks om 7 uur ‘s morgens vertrok een schip met passagiers van Rotterdam naar Mannheim. Ligplaats en kantoor de Prins Hendrikkade.
De fraaie architectuur van de stoomhoutzagerij en kuiperij van de firma W. van de Lugt & Zoon aan de Oeverstraat, hoek van de Prins Hendrikkade.
Het Antwerpse Hoofd op het oostpunt van het Noordereiland dankt zijn naam aan de Stoomdienst naar Antwerpen door rederij H. Braakman & Co, die hier in 1898 een gebouw met ranke torentjes liet neerzetten.
In de volksmond werd ook wel van de Punt van Braakman gesproken. Het sierlijke pand sneuvelde in de vuurlinie van de meidagen van 1940. Er staat nu een appartementengebouw.
Anno 1900 dit beeld met de wandelende mensen, de paard- en wagen en die mooie gebouwen.
De Koninginnebrug over de Koningshaven, vanaf de Prins Hendrikkade. Links de spoorbrug. Op de achtergrond de rooms-katholieke Martelaren van Gorkumkerk aan het Stieltjesplein.
Bent u hier ooit geweest en wat weet u daar nog van?
De volgende foto toont o.a. de spoorbrug. U kijkt in de verte richting Kralingen of Capelle om u een idee te geven.
Kijk eens naar de winkels en wat er allemaal te zien is. Dit is rond het jaar 1900. In die periode werd onder druk van de arbeidersbeweging en het opkomend socialisme de Woningwet aangenomen (1901). Hierdoor werd een wc, drinkwater, riolering, een rookkanaal voor de kachel en ventilatie in woningen verplicht.
Nog steeds het jaar 1900. Schepen op de Koningshaven. Links het Poortgebouw en rechts de Prins Hendrikkade. Op de achtergrond de Nieuwe Maas.
Zie hoe de schepen er uitzien.
Een prachtige blik op de binnenstad van Rotterdam gezien vanaf het Stieltjesplein. Dat is vlak bij de Rosestraat waar de beroemde trein naar de eilanden zijn station had.
U ziet al die bomen en links de brug naar de Prins Hendrikkade die doorloopt naar de Maasbrug. Rechts de spoorbrug richting het Witte Huis en de Laurenskerk.
Links achterin op de foto een kerk en een molen.
1902, het kleine bootje van de havendokter op de Nieuwe Maas, bij de Prins Hendrikkade.
Bij weer en wind, u kunt zich het wel voorstellen. In Rotterdam speelde en speelt zich voor veel mensen het leven op het water af.
Veel van de goederen die aankwamen per schip aan de Koningshaven en de Prins Hendrikkade werden tijdelijk opgeslagen in de vele opslagpanden. Die waren hoog en diep.
Het takelen van de goederen was zo rond 1903 nog ‘met de hand’.
Hiermee hebben we u een eerste blik gegeven van het leven op de belangrijke Prins Hendrikkade op het Noordereiland in Rotterdam.
Dank voor uw aandacht, we hopen dat u het leuk en interessant vond.
Tot de volgende.