Aangeboden door
Rob Nieuwveld en René van de Kamp
Stichting Sonrisa Rijnmond
Kent u die regel uit het radio-programma Met het oog op morgen: Buiten is het 5 graden, binnen zit… en dan was er een naam. Daar dachten we ook aan toen we dit gingen maken. Hoe ziet Capelle en omgeving er nu uit.
Veel mensen plaatsen foto’s op internet van Capelle en we delen die graag hier. Natuurlijk willen we hun eer niet afpakken dus aan al die mensen ontzettend veel dank en sorry als we die hier gebruiken. We hebben enkele mensen een bericht gestuurd met vraag om toestemming echter daar werd niet op gereageerd. Wij doen het hier in een privé omgeving zonder commercieel oogpunt.
Dan nu die foto’s: we hopen dat u hiervan geniet.
De grote zon bij de Van Brienenoordbrug. Genomen van ongeveer het Zalmhuis langs de dijk bij Capelle-West.
Nog een dergelijke, hoe mooi kan die zon in beeld gebracht worden.
Een foto van Joop Regoord van Park Hitland in de herfst. Het ziet er kouder uit dan het was op dat moment.
Park Hitland ligt tussen Capelle en Nieuwerkerk aan den IJssel en is populair wandelgebied. Er zijn veel menseen met gemengde gevoelens over die electriciteitsmasten, hoe vindt u dat?
De gebouwen die deel uitmaken van De Vijverhof.
Avond of nacht langs De Vijverhof.
De schitterende kerk in de Dorpsstraat. Gebouwd in de 15e eeuw, vervolgens in 1574 verwoest door brand, door oorlogshandelingen met de Spanjaarden, over het bezit van de IJsseldijk. Door verarming van de Capelse inwoners is pas na 18 jaar begonnen met de herbouw van de kerk. De herbouw was in 1594 klaar. In 1805 is de toren gesloopt vanwege instortingsgevaar. Twee jaar later (1807) werd de toren herbouwd, met bijna allemaal oude materialen. De originele luidklok stamt uit 1607.
De avondkleuren zijn zo mooi nu deze tijd van het jaar.
De tijd van de paddenstoelen, 13 cm doorsnee heeft deze schoonheid.
Capelle is heel veel groen rijk.
En vaak groen in combinatie met water.
Ook dit is Capelle, mooi die kleuren.
U heeft daar geen last van maar dit is de ergernis van heel veel mensen vanwege het vele verkeer. De Algerabrug.
De vaste oeververbinding tussen Krimpen en Capelle was al in de twintiger jaren van de vorige eeuw zeer gewenst. Steeds meer mensen schaften toen een auto aan en er ontstonden files bij het veer ‘Van de Ruit’ naar Capelle. Toch duurde het tot eind jaren ’30 voordat de plannen voor de brug én de Provinciale weg rond waren. In de laatste maanden van 1939 werden voorbereidingen getroffen om te kunnen beginnen met de bouw.
Toen strooide het uitbreken van de oorlog in mei 1940 roet in het eten. Na de oorlog kreeg de brug begrijpelijkerwijs niet meteen prioriteit. In de jaren na 1945 stond immers alles in het teken van wederopbouw en woningbouw.
Wat het plan weer prioriteit gaf was de ramp van 1953. De stormvloedramp maakte ook in Krimpen slachtoffers: in de Stormpolder kwamen vier mensen om het leven. Met man en macht werd gewerkt aan een Deltaplan, om rampen zoals deze in de toekomst te voorkomen. Dit plan voorzag in een stormvloedkering in de Hollandsche IJssel bij Krimpen. Die moest de laaggelegen steden en dorpen in het achterland beschermen tegen overstromingen. Tegelijkertijd besloten de bestuurders om deze Hollandsche IJsselkering te combineren met de bouw van de felbegeerde brug.
De Hollandsche IJssel is een belangrijke scheepvaartroute en maakt ook onderdeel uit van de ‘staande mastroute’. Daarom kon deze niet worden afgesloten met een dam. De plannenmakers kozen voor een stormvloedkering met twee beweegbare schuiven die tussen betonnen torens hangen. Normaal gesproken varen de schepen onder de schuiven door. Alleen in noodgevallen worden de schuiven neergelaten, waarmee de rivier volledig wordt afgesloten. Schepen (zelfs grote) kunnen dan nog passeren in de naastgelegen schutsluis.
Hieronder is niet een brand. Het is wanneer de zon bijna ondergaat in dit gebied en het licht geeft aan de wolken.
Veel containerschepen komen voorbij op de Hollandsche IJssel.
Bijna beroemd deze plek aan de ‘s Gravenweg ongeveer ter hoogte van de Kanaalweg.
Tot zover deze serie. We hopen dat u het leuk en interessant vond.